Mintys - Posakiai - Aforizmai
Aforizmai - Mintys - Posakiai - Anekdotai - Gražūs žodžiaiDievo metafizika
Vakarų metafizika, pasiekusi tinkamą aukštį, savaime virsdavusi Dievo
apmastymu arba filosofine teologija (WEISCHHEDELIS). Kitaip sakant, Dievas
Vakarų metafizikai tapdavęs šios objektu.
Dievo
metafizikos pradininkas yra Aristotelis. Remdamasis savo mastymo prielaidomis,
kad kiekvienas judėjimas turįs turėti judintoją, esantį šalia judančiojo,
ir kad šių judintojų eilė negali eiti iki begalybės, jis daro visiškai
logišką išvadą, esą turįs būti pirmas nejudąs judintojas, kurį tiek jis
pats, tiek vėlesnieji jo aiškintojai, bei sekėjai vadina dievybe.
Šitoks
judintojas turįs būti, nes kitaip nebūtų pasaulyje jokio judėjimo,
kuris juk esąs akivaizdoje; tačiau šisai judintojas turįs būti nejudąs,
nes priešingu atveju klaustume toliau, kas judina jį patį. Pirmasis tad
judintojas buvojęs šalia, bet kokio judėjimo, už tat įtaigojęs kiekvieną
judėjimą. Kas yra judėjimo pradžia sieloje? klausia Aristotelis ir
čia pat atsako: aišku, Dievas, kaip pasaulyje taip ir joje.
Tačiau kaip gali dievybė visą judinti, pati buvodama šalia bet kokio
judėjimo? Atsakymą į tai Aristotelis randa Medžiagos, kaip grynos galimybės
polinkyje pereiti į formą kaip gryną tikrenybę: tapsmas esąs formos
siekimas. Visa stengiasi virsti forma. O kadangi anasai pirmasis judintojas esąs
pati tikrenybė be jokių galimybių, tai jis stovįs visų būtybių
akivaizdoje kaip jų siekinys ir tikslo trauka judinąs šiąsias savęspi.
Dievas judinąs pasaulį taip, kaip mus judinanti idėja: mes esame, sakysime,
judinami gėrio, grožio, teisybės, kadangi visa tai mums patinką. Šitaip
judinąs visa ir pirmasis judintojas, kadangi jis, būdamas gryna forma, viskam
patinkąs, tapdamas visų siekiniu.
Šioje Dievo metafizikoje yra likę nepakankamai išmastyta Aristotelio
mintis, esą pirmasis judintojas neturįs jokio veiklaus santykio su pasauliu.
Dievas ir pasaulis stovį šalia vienas kito kaip du amžini pradmenys, tarp
kurių esama tik tobulybės skirtumo: pasaulis tikrenybe tampąs, Dievas
tikrenybė esąs.
Aristoteliškoji Dievo metafizika yra baigiamoji būtybės apmastymo išvada.
Čia metafizika iš tikro savaime virsta filosofine teologija, vis tiek kokiu
vardu ją vadintume.
Pagrindiniai Aristoteliškosios dievo metafizikos bruožai yra pasilikę
kiekvienoje vėlesnėje Dievo metafizikoje.
Vėlesniais laikais, nuo B.Pascalio laikų vis labiau ima skirtis
religijos Dievas, nuo metafizikos Dievo, kadangi metafizika neįstengia suvesti
Dievo į santykį su žmogumi ir su pasauliu, tai ji tampa kliūtimi religijos
filosofijai.
Dievas ir laisvė
Filosofas F.Jaspersas laisvę sieja su transcendencija. Tikroji
transcendencija <
> yra laisvės tikrovė. Savo ruožtu transcendencija,
kaip tikroji būtis, yra laisvė ne kaip egzistencija o tos laisvės pagrindas,
būtis , kuri egzistencijos laisvę, kaip ir proto bei idėjos laisvę, daro
galimą.laisvėje atsiskleidžia Dievo balsas.
Kelias į laisvę, savęs pažinimą, absoliuto pasekimą yra žmogaus
vidinė veikla filosofavimas.
Religinės filosofijos atstovai kildina žmogaus laisvę iš Dievo, bet
jie teigia , kad absoliuti laisvė yra būdinga tik Dieviškajai būčiai.
Dievuje laisvė yra ta pati išbaigtam neklaidingumui, nekintamam džiaugsmui
ir nesugriaunamai laimei. Begalinė dievo būtis identiška jo ontologinei
laisvei . Žmogaus siekis yra tokia laisvė. Tai gali būti dalinai
realizuota tik tada, kaip pats žmogus suvokia savo prasmę, savo dvasinį
pasaulį ir pasiekia absoliutą.
S.Kierkegoras teigia, kad tik su transcendencija susieta žemiškoji būtis
giliausiai atsiskleidžia. Mes tapome žmonėmis tai yra žmonėmis pagal
kilmę ir pašaukimą, kurie glūdi Dievuje. Neįmanoma, kad žmoguje dingtų
transcendencija. Be jo jis nustoja būti žmogumi
Sąmonė, siela. Supratimo raida.
Pirmasis filosofinės sąmonės koncepciją paskelbė graikas Anaksagoras
( penktas amžius prieš mūsų erą). Sąmonę jis pavadino nus, apibūdindamas
ją kaip amžiną ir visagalį judėjimo šaltinį, būtiną visų gyvų būtybių
dalį. Nus buvo suprantama kaip
pasaulį tvarkantis protas. Tačiau, kaip pažymi Aristotelis ir Platonas, pats
Anaksagoras savo koncepcijos neišvystė.
Aristotelis knygoje Apie sielą sąmonę laikė esant svarbesne už
sielą. Anot Arsitotelio negimęs žmogus (vaisius) turi vegetacinę sielą, kūdikis
jutiminę, o suaugęs žmogus įgyja sąmoningą dieviškąją sielą.
Paltonas teigė, kad žmogus turįs trilypę sielą: nemirtingąją,
mirtingą ir augalinę. Nuo nemirtingosios priklausąs protas, valia , suvokimas
ir mastymas. Jos būstinė esanti aukščiausioje galvos smegenų dalyje
pusrutuliuose. Mirtingoji esanti stuburo smegenyse. Tai gyvulinė siela,
tvarkanti emocijas ir aistras. Augalinė siela, tvarkanti žemiausius žmogaus
geismus, apetitą ir kt. , esanti žemiausioje stuburo dalyje už pilvo ir
dubens. Platono prielaida, kad širdis padeda aistrų ir emocijų sielai, o
kepenys žemiausiajai, išliko ir mūsų laikų simbolikoje. Ir šiandien
daugelyje veikalų sąmonė ir siela tapatinamos. Vėlesniais laikais
Aleksandrijos mokykla dvasios pneumos buveine laikė smegenų skilvelius.
O garsusis XVII amžiaus filosofas ir matematikas R. Dekartas sielą nukėlė į
kankorėžinę liauką (glandula pinealis). Jo nuomone, glandula pinealis
būdama pačiame smegenų centre, reguliuojanti sielos judėjimą: ją praleidžia
arba sulaiko. Anot R.Dekarto, žmogus yra dvilypė būtybė, sudaryta iš
materialaus mirtingo kūno ir nematerialios nemirtingos sielos. Dvasinis
pasaulis žmogaus psichika ir sąmonė egzistuojanti nepriklausomai nuo kūno.
IŠVADOS
Tiek Rytų, tiek Vakarų filosofijos pagrindiniu absoliučios tiesos,
absoliutaus žinojimo pasiekimo būdu laiko paties žmogaus vidinę dvasinę
veiklą t.y. filosofavimu ar meditacija.Žinoma, tarp šių būdų yra skirtumas,
bet jų siekis tas pats. Tik per vidinę veiklą mes galim pažinti savo
gyvenimo tikslą, pasiekti aukščiausiąjį transcendentinį lygį ir įgyti
absoliutų žinojimą, absoliučią tiesą.
Ir filosofija, ir religija žmogaus kūną laiko lakinu dalyku. Tai tėra
laikina mūsų būsena šiame pasaulyje. Visą žmogaus esmę sudaro jo dvasia,
siela ar antimaterialios dalelės.
Gyvenimo tikslo klausimas, nepriklausomai nuo žmogaus padėties ar
religijos, bendras visiems. Nuo paties žmogaus priklauso ar jis rūpinsis savo
aukščiausiuoju būviu, ar jam užteks tik rūpinimosi šiuo laikinu gyvenimu
dabartiniame materialiame pasaulyje.
Transcendentiniame lygyje egzistuoja kažkas aukščiausia. Filosofija
tai vadina ABSOLLIUTU,religija AUKŠČIAUSIU ASMENIU arba DIEVU. Iš esmės
galima būtų teigti, kad tai yra ta pati esybė, tik kitaip suvokiama ir aiškinama.